חלק מהלקוחות יבחרו בשיטת ה"אן-דן-דינו", או במילים אחרות יהמרו, היות ואינם יכולים להבין מה תהיה בחירה טובה יותר או פחות עבורם.
חלק יקבלו חוות דעת מהדודה של השכן ששמעה שההוא, או ההיא עזרו פעם לחבר של הסבתא...(ולעומת מקרה של חוסר וודאות מוחלט, תודו שמדובר בשיפור קטן, לא?).
אם נניח לרגע לענף עורכי הדין, אשר מעבר לאתגרים שציינתי למעלה כפוף גם לרגולציה ולאילוצים מגבילים שונים (למרות שבשנים האחרונות דווקא קיימת מגמה חיובית בנושא), ניתן לעשות Zoom Out לעולם העסקים הגדול והמגוון. עם מגמת הגלובליזציה, ההולכת ומעמיקה, בחינה ברמה הענפית תגלה לנו כי התמונה פחות או יותר דומה וההבדלים בין עסק X לעסק Y הפועלים באותו הענף הולכים ומצטמצמים. מצטמצמים אמרתי?! התכוונתי כמעט (והתלבטתי אם להיות זהיר ולא לומר בכלל) ואינם קיימים.
תוסיפו את העובדה שרובם גם בוחרים לפרסם באותן פלטפורמות ותקבלו ביצה טובענית שבולעת המון כסף ומבזבזת המון זמן ואנרגיה.
ומה קורה מבחינת הלקוח? הלקוח יבחר בעסק שהציע לו את ההצעה הטובה מבחינתו.
שומו לב, הצעה טובה. לא הכי טובה. לא הכי זולה.
במקרים אחרים יבחר הלקוח בעסקים שמספקים לו נוחות. עסקים הקרובים למקום מגוריו או מקום עבודתו. ומי שיציע לו השקעת מאמץ נמוך במידה סבירה.
במקרים רבים עסקים בוחרים במה שאני מכנה "המוצא הקל" ומתחילים להוריד מחירים (או לתמחר את המוצרים נמוך מלכתחילה). לעסקים מסויימים מאד זה עובד נהדר.
להרבה עסקים אחרים זה פשוט קטסטרופה. אין מילה אחרת לתאר זאת. אתם טובים? אתם מקצועיים? למה שלא תקבלו את מה שבאמת מגיע לכם?
החדשות הטובות: יש דרך שאם תבחרו בה תוכל להוציא אתכם מהמירוץ ותקח אתכם למקום אחר בו השיווק שלכם כמעט ולא ידרוש מאמץ ובטח ביחס למצב כיום.
החדשות הפחות טובות: זה לא כל כך פשוט היות וזה מצריך מכם לפעול אחרת. להתייחס לדברים בצורה שונה. לא לעשות את מה שכולם עושים כמו שכולם עושים.
הפתרון הוא: בידול (Differentiation) - מלשון הבדל.
שלא תבינו אותי לא נכון. מחיר נמוך יכול להיות בידול מצויין, כל עוד רק אתם מציעים את המוצרים שלכם במחירים הללו. במידה וגם המתחרים עושים זאת זה כבר לא בידול. זה בי...זבוז (שחיקת מחירים ופגיעה ברווחיות שלכם).
אבל לפני שנדבר על בידול, בואו נדבר על מה הוא לא בידול.
כשאני מיייעץ ומאבחן עסקים, אחת השאלות שאני שואל אותם היא השאלה הבאה: למה שהלקוח יבחר דווקא בכם?
לרוב ישנה שתיקה רועמת. לאחר מספר רגעי התאוששות ניתנות התשובות הבאות:
- אנחנו מאד מקצועיים (והמתחרים לא?)
- אנחנו נותנים שירות מצויין (זה לא בידול, אלא אם כן המתחרים שלכם נותנים בדיוק אפס שירות, מה שסביר ולא קורה).
- המחירים שלנו הוגנים (מממ...ביחס למי?)
- אנחנו ישרים ולא "דופקים" את הלקוח (זה לא בידול. זה מוסר עבודה בסיסי שכל עסק צריך לפעול לפיו. זה בידול במידה ואתה ה"צדיק" היחיד בשעה שכל האחרים רמאים. אני מניח שיש בעלי עסקים הוגנים נוספים, נכון?)
- ויש לא מעט תשובות נוספות...
ובכל זאת, מה כן נחשב כבידול?
הבידול יכול לבוא לידי ביטוי במישורים רבים וברמות שונות החל מעסק המציע קונספט חדש שמוצע לעולם כולו לראשונה (Virgin וריצ'ארד ברנסון הצטיינו בכך לאורך השנים), דרך אריזה מחדש של מספר צרכים יחד
(Apple וסטיב ג'ובס עשו זאת בצורה פנטסטית), הגשה חדשה ולא מוכרת של מוצר מוכר (SMART של Mercedes) ועוד.