במצבים שבהם ההתנהגות של הפרט מתנגשת עם אמונות וערכים שהם חלק בלתי נפרד מהזהות העצמית שלו או שלה.
נניח מקרה שבו אדם מחזיק באמונה הנוגעת לאחריות הסביבתית והאקולוגית רכש מכונית חדשה שמאוחר יותר התברר לו שצריכת הדלק שלה אינה חסכונית.
הקונפליקט:
חשוב לאיש לשמור על הסביבה.
הוא נוהג במכונית שאינה ידידותית לסביבה.
בכדי להפחית את הדיסוננס בין האמונה לבין ההתנהגות, יש לו מספר חלופות:
הוא יכול למכור את מכוניתו החדשה ולרכוש רכב חדש בעל צריכת דלק נמוכה יותר וידידותית לסביבה יותר.
כאפשרות שניה, הדיסוננס שלו יכול להיות ממוזער אף יותר, על ידי קיום פעולות המפחיתות עוד יותר את השימוש בדלק, כגון: נסיעה בתחבורה ציבורית, או רכיבה על אופניו למקום עבודתו מעת לעת.
דוגמה נפוצה יותר של דיסוננס קוגניטיבי מתרחשת בהחלטות הקנייה שאנו מנהלים על בסיס קבוע.
רוב האנשים מעוניינים להחזיק באמונה שהם עושים בחירה טובה. כאשר מוצר או פריט שאנו רוכשים מתברר כבחירה לא מוצלחת, או גרועה, הדבר מתנגש עם האמונה הקיימת בנוגע ליכולת קבלת החלטת הקנייה שלנו.
כיצד ניתן להפחית דיסוננס קוגניטיבי?
ישנן שלוש אסטרטגיות מפתח בהן ניתן להעזר בכדי לצמצם או למזער דיסוננס קוגניטיבי:
להתמקד באמונות תומכות העולות על האמונה או ההתנהגות הסותרת\ המתנגשת.
להפחית את חשיבותה של האמונה סותרת
לשנות ולהתאים את האמונה הסותרת, כך שתעלה בקנה אחד עם אמונות או התנהגויות אחרות
מה חשיבותו של הדיסוננס הקוגניטיבי?
דיסוננס קוגניטיבי משחק תפקיד חשוב במצבי קבלת החלטות, שיקולי דעת והערכות מצב שונות.
קיום המודעות לאופן שהאמונות הסותרות משפיעות על תהליך קבלת ההחלטות שלנו היא דרך מצוינת לשפר את יכולתנו לקבל החלטות מהירות יותר ומדויקות יותר.
בנימה אישית:
כמשווקים עלינו לפעול ליצירת מצב שבו הדיסוננס הקוגניטיבי מינמלי או שאינו מתקיים כלל על ידי פילוח איכותי של קהלי המטרה והתאמת השירותים והמוצרים הרלוונטים להם.