אתם לא יכולים לראות אותם, אז איך תמכרו אותם? זו הבעיה עם שירותים.
איש פרסום סיפר לי שפעם, בתחילת דרכו, הוא נדרש לכתוב את הפרסומת הראשונה שלו עבור שירות. "זה לא היה מוצר" הדגיש. לא יכולתי להראות את השירות רץ במעלה גבעה תלולה בהילוך איטי, לא יכולתי להראות אותו מתנדנד על איזו דוגמנית יפהפייה, או מוצג על כלי הגשה מרשים מחרסינה. לא יכולתי להראות את השירות עושה כלום, בגלל ששירותים הם בלתי נראים!
נחזור אלי.
שירותים הם בסופו של דבר הבטחות שמישהו יעשה משהו מתישהו...איכשהו.
איך, לכל הרוחות, מוכרים את זה?
התשובה, באופן טבעי, מורכבת (או לכל הפחות אינה פשוטה). אבל, הנה מספר תובנות שלמדתי לאורך הדרך כיועץ שיווק ואני שמח לחלוק אותן עמכם:
במבחן אסוציאציות בסיסי, רוב האנשים, לרבות אנשי העסקים, יקשרו את המילה "שיווק" עם מכירות ופרסום.
"לדחוף את הסחורה" כמו שחלק יכנו זאת. "אנחנו צריכים שיווק טוב יותר" לעיתים קרובות נתפס כ"אנחנו צריכים לגרום לאנשים לשמוע עלינו", באמצעות: מודעות, פרסומים, אולי דיוור ניוזלטרים ועוד.
לדאבוני, המיקוד שניתן להפצת הבשורה "כלפי חוץ" מסיח, לעיתים קרובות, עסקים רבים מהמתרחש בתוך העסק, "כלפי פנים" ומהכלל הראשון בשיווק שירותים – לב העסק הוא השירות המסויים עצמו.
אני לא רומז לכך שבניית שירות טוב יותר תגרום לכולם לרוץ ולהתדפק על דלתות העסק שלכם. עסקים רבים עם שירות טוב יותר כבר אינם עימנו בגלל שיווק לא נכון.
מנגד, אני טוען שהפצת הבשורה, אף היא, אינה טובה מספיק כשלעצמה.
הפצת הבשורה ומשיכת לקוחות רבים לקבלת שירות פגום היא האסטרטגיה המועדפת אם ברצונכם לחסל עסק שמוכר שירותים.
אז מה בכל זאת אפשר לעשות כשרוצים לשווק שירות? הנה 6 כללי אצבע במיוחד בשבילכם:
דבר ראשון, לפני שאתם רצים לפרסם בעיתון, ברשתות החברתיות ולהשקיע בפרסום וביחסי ציבור – תקנו את הדרוש בשירות שלכם. לא יודעים איפה להתחיל? שחקו במשחק בו אתם מניחים שהשירות שלכם רע (גם אם אינכם מאמינים כך, זה לא יכול להזיק וזה יאלץ אתכם להשתפר).
אל תבחרו בשירות שהלקוחות צריכים, או רוצים. בחלק גדול מהמקרים הלקוח לא "צריך" או "רוצה" את השירות עד אותו הרגע שהוא פוגש אותו (קנייה רגשית). לכן בחרו והעניקו את השירות שלדעתכם הם יאהבו, כזה שירגש אותם ושיעשה להם כיף. כשכולם נהנים זה תמיד יותר טוב לעסקים.
כל פעולה היא פעילות שיווקית. הפכו כל אחד מנותני השירות שבעסק לאיש שיווק.
חזרו ובדקו כל העת מה הלקוחות שלכם באמת קונים. לעיתים קרובות זה לא מה שאתם מוכרים. או כמו שאני חוזר ואומר:
אם אתם רוצים לתפוס דגים, תחשבו כמו דג ולא כמו
דייג.
אם אתם משווקים שירות אתם למעשה משווקים מערכת יחסים. לכן לפני שאתם מנסים לספק את הלקוח, הבינו וספקו מענה לאדם שמולכם.
הדבר הטוב ביותר שתוכלו להציע, כחלק מהשירות, הוא לצמצם למינימום את חששו של הלקוח. במידת הצורך, הציעו תקופת פיילוט, או פרוייקט בודד כניסוי וכמדד להצלחה ולאמון.
אם אתם נותני שירות ואתם מעוניינים בשיווק טוב יותר, כזה שמוביל אתכם לתוצאות משמעותיות, אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו. נשמח להכיר ולסייע גם לכם.